Разпит на деца-жертви на сексуално насилие

Разработки по Правна психология, съобразени с актуалното учебно съдържание на дисциплината.

Разпит на деца-жертви на сексуално насилие

от exorcist » Пон Яну 07, 2008 6:03 pm

ПРОВЕЖДАНЕ НА РАЗПИТ НА ДЕЦА ЖЕРТВИ НА СЕКСУАЛНО НАСИЛИЕ
Общи препоръки

1.Въпросите трябва да се подберат така, че да се избегне ненужното подлагане на детето на множество разпити;
2.Полицейският служител от мъжки пол не трябва да разпитва сам детето, а това трябва да става задължително в приъствието на жена полицейски служител. Защото най-често насилниците са мъже и детето може да не иска да говори пред мъж.;
3.Стаята, в която се провежда разпита трябва да е обзаведена предразполагащо за детето-това улеснява процеса на събиране на информация;
4.Поради своята възраст и незрялост, начина по който децата казват едно нещо се променя;
5.Трябва да се използва техния език за назоваване на частите на тялото и определени действия, както и да се изисква от тях да обяснят какво означава определена дума и после тя да се използва;
6.Децата не помнят дати или дни от седмицата и затова трябва да им се говори със събития, които са важни за тях, като например рожден ден на приятел и др.;

Процедура на разпита

1.Опознавателен разпит
Дава възможност да се определи точната ситуация.
2.Изнясняване на обстоятелствата
Събира се допълнителна информация за членовете на семейството или кръга от познанствата и се правят консултации с външни за системата експерти с цел събиране на оште информация.
3.Решение за следващи действия
Обсъждат се с жертвата последващите стъпки.

Грешки, които се допускат при провеждането на опознавателен разпит

1.Грешки в процедурата
Важно е да не се навнлиза прекалено детайлно във фактите по случая. Оставете жертвата да разкаже случилото се със свои думи и без да бърза. Не е необходимо да се задават въпроси за подробностите. Това се прави по време на същинския разпит.
2.Грешки при разпита
·Недопустимо е да се подчертава тежкото състояние на жертвите. Трябва да се покаже съчувствие, но прекаленото изтъкване, че това което им се е случило е ужасно, няма да има положителен ефект, а ще доведе до засилване на уязвимостта.

Опознавателен разпит (Изгражда се точна пердстава за ситуацията)
A.Установяване на контакт– на този етап е важно да не се бърза, да се спечели доверието на детето и да се направи оценка на емоционалното му състояние. Първият контакт определя качеството на целия разпит.
B.Провеждане на субективен разпит – личен разказ на жертвата за това, което се е случило. На този етап е важно да не се влиза в подробности или да се следва определен ред. Използват се последващи въпроси, обобщения и повторение.
C.Анализ на ситуацията в семейството-на този етап служителят трябва да си създаде ясна представа за семейството. Важно е да се обръща внимание на взаимовръзките в семейството.
D.Обсъждане на по-нататъшните действие-решението за по-нататъшни действия се взима след като се мине през следните стъпки:
· Разпит на други лица; консултиране с експерти; и следващ разпит на жертвата.

Изясняване на обстоятелствата.
A. Планиране на вашите действия-сътрудничество с други служители
B.Събиране на допълнителна информация-от трети лица:съседи, учители, познати
C.Консултиране с експерти

Решение за по-нататъшни действия

A.Проверка на ситуацията-проверка на състояниета на жертвата.
B.Отчет за действията– съобщаване на жертвата за предприетите действия и за резултатите от разпита на другите лица.
C.Обяснявана на възможните действия-за по-нататъшните действия и последствията.
D.Вземане на решение-жертвата да има чувството, че контролира ситуацията.
E.Съгласуване на по-нататъшните действия
F.Записване на официалното заявление-записване на официалния разпит и подаване на заявление-това трябва да стане в присъствието на член на семейството или в краен случай на адвокат.
 
Мнения: 5

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта