59. Международноправен режим на откритото море.
1 мнение
|Страница 1 от 1
59. Международноправен режим на откритото море.
Открито море е пространството на моретата и океаните, което не е подчинено на суверенитета на която и да е държава. В него не се включват морските пространства, обхванати от териториалното море, вътрешните води и архипелажните води.
Хуго Гроций пръв обосновава аргументирано необходимостта от свободно ползване на морските пространства в труда си “Свободно море”
Според Конвенцията на ООН по морско право от 1982г. принципът за свободата на откритото море включва: свобода на корабоплаването, на прелитането, свобода да се полагат подводни кабели и тръбопроводи, да се строят изкуствени острови и други съоръжения, свобода на риболова и на научните изследвания. Те се осъществяват при взаимно зачитане на интересите на всички държави. Откритото море се запазва изключително за мирни цели, равнопоставено за всички държави, без претенции за неговото подчиняване на суверенитета на която и да било държава.
Задължения на държавите - да води корабен регистър, да осъществява своята юрисдикция върху всеки кораб, капитан, офицери и екипаж, да взема мерки за осигуряване на безопаснотта по море.
Военните кораби и тези, които се използват изключително за държавна нестопанска служба, се ползват в открито море с пълен имунитет от юрисдикцията на която и да е държава, освен държавата на знамето.
Всяка държава е длъжна да приема ефективни мерки за предотвратяването и наказването на превоза на роби, както и да си сътрудничи с другите държави при преследване на пиратството в открито море или на всяко друго място извън юрисдикцията на която и да е държава. Пиратство е всеки неправомерен акт на насилие, задържане или грабеж, извършен с лични цели от екипажа или от пътниците на частен кораб или на частно въздухоплавателно средство в открито море или на място, което не е подчинено на ничия юрисдикция. Всяка държава има право да завземе пиратски кораб или въздухоплавателно средство.
Всички държави са длъжни да си сътрудничат при преследване на незаконна търговия с наркотици и психотропни вещества в открито море. Имат право да преследват чуждестранен кораб със собствени военни средства, ако смятат че този кораб е нарушил законите и правилата на държавата. Преследването следва да започне още докато чуждестранният кораб се намира във вътрешни, териториални или архипелажни води. Прекратява се, когато корабът навлезе в други такива води.
Гражданите на всички държави имат право на риболов в открито море.
Правен режим на лишените от морсик бряг държави
Държавите без излаз на море имат право на достъп до море, включително и кораби да плават под техен флаг. Държавите без излаз на море съгласуват с държавата на транзита посредством двустранни, субрегионални или регионални споразумения условията и формите на осъществяването на свободата на транзита, вкл. и защитата на техните законни интереси. Транспортните средства на държава без излаз на море, извършващи транзит, не подлежат на облагане с такси и сборове, по-високи от тези, които се събират на държавата на транзита.
Корабите, плаващи под знамето на държавата без излаз на море, се ползват със същия режим в морските пристанища, с който се ползват корабите на третите държави.
Държавата архипелаг е съставена изцяло от един или повече архипелази, но може да включва и други острови. Суверенитетът на държавата архипелаг се разпростира върху архипелажните води, въздушното пространство над тях, дъното, неговите недра и ресурси.
Архипелажните води са тези, разположени между островите, съставни части на държавата архипелаг. Дължината на изходните линии не трябва да надхвърля 125 морски мили според Конвенцията на ООН по морско право.
Корабите на всички държави се ползват от правото на мирно преминаване през архипелажните води. Архипелажната държава може временно да преустановява мирното преминаване с оглед гарантирането на нейната сигурност. Морските коридори и въздушните пътища се определят със серия от непрекъснати осеви линии от точките на входа на пътя за преминаване до точките на изхода му.
Задълженията на корабите и въздухоплавателните средства по време на тяхното преминаване и задълженията на архипелажните държави се прилагат mutatis mutandis по отношение на преминаването по архипелажните морски пътища.
Ширината на териториалното море, прилежащата зона, изключителната икономическа зона и континенталният шелф на държавите архипелази се измерват от изходните архипелажни линии.
Хуго Гроций пръв обосновава аргументирано необходимостта от свободно ползване на морските пространства в труда си “Свободно море”
Според Конвенцията на ООН по морско право от 1982г. принципът за свободата на откритото море включва: свобода на корабоплаването, на прелитането, свобода да се полагат подводни кабели и тръбопроводи, да се строят изкуствени острови и други съоръжения, свобода на риболова и на научните изследвания. Те се осъществяват при взаимно зачитане на интересите на всички държави. Откритото море се запазва изключително за мирни цели, равнопоставено за всички държави, без претенции за неговото подчиняване на суверенитета на която и да било държава.
Задължения на държавите - да води корабен регистър, да осъществява своята юрисдикция върху всеки кораб, капитан, офицери и екипаж, да взема мерки за осигуряване на безопаснотта по море.
Военните кораби и тези, които се използват изключително за държавна нестопанска служба, се ползват в открито море с пълен имунитет от юрисдикцията на която и да е държава, освен държавата на знамето.
Всяка държава е длъжна да приема ефективни мерки за предотвратяването и наказването на превоза на роби, както и да си сътрудничи с другите държави при преследване на пиратството в открито море или на всяко друго място извън юрисдикцията на която и да е държава. Пиратство е всеки неправомерен акт на насилие, задържане или грабеж, извършен с лични цели от екипажа или от пътниците на частен кораб или на частно въздухоплавателно средство в открито море или на място, което не е подчинено на ничия юрисдикция. Всяка държава има право да завземе пиратски кораб или въздухоплавателно средство.
Всички държави са длъжни да си сътрудничат при преследване на незаконна търговия с наркотици и психотропни вещества в открито море. Имат право да преследват чуждестранен кораб със собствени военни средства, ако смятат че този кораб е нарушил законите и правилата на държавата. Преследването следва да започне още докато чуждестранният кораб се намира във вътрешни, териториални или архипелажни води. Прекратява се, когато корабът навлезе в други такива води.
Гражданите на всички държави имат право на риболов в открито море.
Правен режим на лишените от морсик бряг държави
Държавите без излаз на море имат право на достъп до море, включително и кораби да плават под техен флаг. Държавите без излаз на море съгласуват с държавата на транзита посредством двустранни, субрегионални или регионални споразумения условията и формите на осъществяването на свободата на транзита, вкл. и защитата на техните законни интереси. Транспортните средства на държава без излаз на море, извършващи транзит, не подлежат на облагане с такси и сборове, по-високи от тези, които се събират на държавата на транзита.
Корабите, плаващи под знамето на държавата без излаз на море, се ползват със същия режим в морските пристанища, с който се ползват корабите на третите държави.
Държавата архипелаг е съставена изцяло от един или повече архипелази, но може да включва и други острови. Суверенитетът на държавата архипелаг се разпростира върху архипелажните води, въздушното пространство над тях, дъното, неговите недра и ресурси.
Архипелажните води са тези, разположени между островите, съставни части на държавата архипелаг. Дължината на изходните линии не трябва да надхвърля 125 морски мили според Конвенцията на ООН по морско право.
Корабите на всички държави се ползват от правото на мирно преминаване през архипелажните води. Архипелажната държава може временно да преустановява мирното преминаване с оглед гарантирането на нейната сигурност. Морските коридори и въздушните пътища се определят със серия от непрекъснати осеви линии от точките на входа на пътя за преминаване до точките на изхода му.
Задълженията на корабите и въздухоплавателните средства по време на тяхното преминаване и задълженията на архипелажните държави се прилагат mutatis mutandis по отношение на преминаването по архипелажните морски пътища.
Ширината на териториалното море, прилежащата зона, изключителната икономическа зона и континенталният шелф на държавите архипелази се измерват от изходните архипелажни линии.
1 мнение
|Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта