Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
6 мнения
|Страница 1 от 1
Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
Въпрос 05:
Чуждестранни теории за произхода на ЗСЛ
1) В Панония и негов автор е Методий
Проф. Шмид се аргументира с предвиждането на епитимийни наказания (като пост и покаяние) наред със светските (бой, глоба и др.). Този факт той свързва със съществувалите в Панония смесени синодални съдилища, в чиито състав участват както съдии миряни, така и съдии духовници. Те са налагали едновременно за едно деяние както светско, така и епитимийно наказание.
Предвидените в ЗСЛ епитимийни наказания обаче са точно определени от законодателя и не представлява трудност налагането им от светски съд. Още повече, че в ЗСЛ като съдебни органи са посочени само князът и съдията. Неправилно се свързва съществуването на епитимийни наказания с необходимостта от прилагане на закона от смесени съдилища. В ЗСЛ те са предвидени като алтернативни на светските, а целта на смесените е била комулативното прилагане на двата вида наказания.
Доказателство за алтернативността на светското и епитимийното наказание се съдържа в редица норми на закона, особено в статия 15 (за палежа). Епитимийните закони в ЗСЛ подчиняват християнския дух на закона и чрез тях се смекчава тежкото членовредително наказание за нарушаването на морала.
2) Във Великоморавия от Константин Кирил – Философ
Тази теза е подкрепена от чешкия проф. Вашица и тя се основава на езикови аргументи, а именно съществуването на много моравизми в текста. Този факт би могъл да бъде обяснен с използването на моравизми от учениците на Методий и възпитаниците им в България за обозначаването на понятия, свързани с християнската религия и новия съдебен процес. Освен това в началото на ЗСЛ се посочва името на Константин, но това не би могло да бъде свързано с името на Константин Кирил – Философ, защото би противоречило на обичаите по това време авторите да не опоменават така открито имената си в творбите. Най-вероятно тук става въпрос за Константин Велики и преписи на негови закони.
3) В областта Стримон от Методий
Тази теза би могла да бъде опровергана с това, че едва ли нископоставен служител би бил упълномощен да създава цял закон.
Чуждестранни теории за произхода на ЗСЛ
1) В Панония и негов автор е Методий
Проф. Шмид се аргументира с предвиждането на епитимийни наказания (като пост и покаяние) наред със светските (бой, глоба и др.). Този факт той свързва със съществувалите в Панония смесени синодални съдилища, в чиито състав участват както съдии миряни, така и съдии духовници. Те са налагали едновременно за едно деяние както светско, така и епитимийно наказание.
Предвидените в ЗСЛ епитимийни наказания обаче са точно определени от законодателя и не представлява трудност налагането им от светски съд. Още повече, че в ЗСЛ като съдебни органи са посочени само князът и съдията. Неправилно се свързва съществуването на епитимийни наказания с необходимостта от прилагане на закона от смесени съдилища. В ЗСЛ те са предвидени като алтернативни на светските, а целта на смесените е била комулативното прилагане на двата вида наказания.
Доказателство за алтернативността на светското и епитимийното наказание се съдържа в редица норми на закона, особено в статия 15 (за палежа). Епитимийните закони в ЗСЛ подчиняват християнския дух на закона и чрез тях се смекчава тежкото членовредително наказание за нарушаването на морала.
2) Във Великоморавия от Константин Кирил – Философ
Тази теза е подкрепена от чешкия проф. Вашица и тя се основава на езикови аргументи, а именно съществуването на много моравизми в текста. Този факт би могъл да бъде обяснен с използването на моравизми от учениците на Методий и възпитаниците им в България за обозначаването на понятия, свързани с християнската религия и новия съдебен процес. Освен това в началото на ЗСЛ се посочва името на Константин, но това не би могло да бъде свързано с името на Константин Кирил – Философ, защото би противоречило на обичаите по това време авторите да не опоменават така открито имената си в творбите. Най-вероятно тук става въпрос за Константин Велики и преписи на негови закони.
3) В областта Стримон от Методий
Тази теза би могла да бъде опровергана с това, че едва ли нископоставен служител би бил упълномощен да създава цял закон.
Re: Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
Ще си позволя леко да допълня написаното по въпроса:
За теорията на проф. Шмид може да се каже, че и има противоречие със съдържанието на ЗСЛ - в Панония обстановката е на конфликт между католическо и православно духовенство, докато статиите на ЗСЛ изглеждат по-пригодни за регламентация на определени отношения в наскоро християнизирана страна /за това говорят санкциите за престъпления срещу християнските морал и етика/.
Колкото до тезата на проф. Вашица освен всичко авторството на ЗСЛ се приписва на св. Константин, а тъй като Константин Кирил Философ е канонизиран едва след смъртта си, идеята на чеха изглежда доста невероятна.
Третата теория е на руския каноник проф Троицки - според него Методий е изготвил ЗСЛ като закон за подчинените му славянски войници в областта Стримон. Наистина изглежда невероятно, че византийският император би делегирал законодателните си правомощия на някой друг, още по-малко на областен управител. Освен това само 3 от статиите на ЗСЛ съдържат норми, санкциониращи военни престъпления или други неща, пряко свързани с правораздаването във военна част.
За теорията на проф. Шмид може да се каже, че и има противоречие със съдържанието на ЗСЛ - в Панония обстановката е на конфликт между католическо и православно духовенство, докато статиите на ЗСЛ изглеждат по-пригодни за регламентация на определени отношения в наскоро християнизирана страна /за това говорят санкциите за престъпления срещу християнските морал и етика/.
Колкото до тезата на проф. Вашица освен всичко авторството на ЗСЛ се приписва на св. Константин, а тъй като Константин Кирил Философ е канонизиран едва след смъртта си, идеята на чеха изглежда доста невероятна.
Третата теория е на руския каноник проф Троицки - според него Методий е изготвил ЗСЛ като закон за подчинените му славянски войници в областта Стримон. Наистина изглежда невероятно, че византийският император би делегирал законодателните си правомощия на някой друг, още по-малко на областен управител. Освен това само 3 от статиите на ЗСЛ съдържат норми, санкциониращи военни престъпления или други неща, пряко свързани с правораздаването във военна част.
- Модератор
- Мнения: 81
Re: Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
Aaaaaaaaaaaaaaaa, ти кой си? Веднага обаждай! Щот' ш'ти кръцна гръцмуля! Ти ще да си първия човек, който срещам да е чел поредицата.
Аз съм Скийв. Приятно ми й.
Аз съм Скийв. Приятно ми й.
Re: Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
Най-сетне някаква полза от университета - ти си вторият човек, който чете Аспирин и ми обръща внимание за ника. Разбира се след малко сигурно ще има администраторска намеса - последните мнения не отговарят на серозната тема. Как да е, приятно ми е да се запознаем, може и да те взема за чирак 

- Модератор
- Мнения: 81
Re: Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
Не че толерирам флууда, но няма да има администраторска намеса. Тоя форум трябва да се поразчупи малко. А и Любо (ramzes) си е наш човек 

Re: Впр. 05 ... ЗСЛ - чуждестранни теории
aahz написа:Най-сетне някаква полза от университета - ти си вторият човек, който чете Аспирин и ми обръща внимание за ника. Разбира се след малко сигурно ще има администраторска намеса - последните мнения не отговарят на серозната тема. Как да е, приятно ми е да се запознаем, може и да те взема за чирак
Ни мойш ма зье, 'шот имам дракУн! Жмиийк!
atanassoff написа:Не че толерирам флууда, но няма да има администраторска намеса. Тоя форум трябва да се поразчупи малко. А и Любо (ramzes) си е наш човек
Абе я ги трий, бе, е*ати гадните флуудери!

(трябва си, трябва да се поразчупи -->

6 мнения
|Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта