Виртуални обекти на правото?

Животните субект ли са на правото? Може ли изкуственият интелект да стане субект на правото? Защо Бог не е субект на правото?

Виртуални обекти на правото?

от atanassoff » Пон Окт 08, 2007 12:03 am

Може ли една съвкупност от байтове да бъде обект на правоотношения?
Защо не - казвам аз (wink) Но как да осъдите потребител, който ви е продал фалшив меч в World of WarCraft? Отговорът е: много трудно.

Класическата ОТП сякаш остава извън виртуалната реалност, а този впр. се разглежда от информационното право. Мисля, че това е един неизползван все още шанс, шанс да бъдат преосмислени редица теории за субектите на правото в ОТП. Интернет дава възможност за развиването на изцяло нови теории за правоотношенията, обектите и характеристиките на субектите на правото. Може ли да говорим за разширяване на понятието ДЕЕСПОСОБНОСТ?
Аватар
Администратор
 
Мнения: 972

Re: Виртуални обекти на правото?

от Spaceman » Вто Дек 04, 2007 1:26 pm

Общата теория на правото безспорно изостава непростимо много при разглеждането на предизвикателствата, които й отправя научно-техническата революция. Как ли биха могли да се коментират от гледна точка на ОТП субектите на правото, обектите на правото, юридическите права и задължения, юридическата отговорност, правоотношения, правонарушенията, правните норми и пр. във виртуалната реалност? Ето малко материал за размисъл:

"http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=204294

Вашият възможен втори живот

4 декември 2007 12:06

От много време във вестници и списания се пише много за една игра. Става дума за един истински феномен в интернет пространството, в който много анализатори виждат прототип на бъдещия Web 3. Това е триизмерен свят, изцяло създаден от своите потребители със стремително развиваща се икономика.

Това е паралелен свят в интернет пространството, който позволява всичко на хората с богато въображение. Тази игра се нарича Second Life (втори живот) и за разлика от повечето игри, в които потребителят изпълнява някаква мисия, тук той „живее“. И го прави по начина, по който би го правил и в реалния си живот, с тази разлика, че неговият персонаж се намира във виртуален свят.

Играта стана толкова известна, че в нея си откриха посолства няколко държави, а големи корпорации създадоха магазини и демонстрационни центрове. Журналист на Reuters пък обикаля из виртуалния свят и изпраща кореспонденции оттам. Появиха се и професии, които имат пряка връзка със Second Life. До момента общият брой „жители“ доближава 12 милиона души, като от тях почти 2 милиона са хората, които са влизали поне веднъж за последните два месеца. Средно онлайн са около 30-40 хиляди души. Участник във форума на http://www.capital.bg обяснява какво представлява Second Life и как можете да „живеете“ в него.

Компанията Linden Labs е създала Second Life и е дала свобода на хората, които го ползват, да развият своето творческо и стратегическо мислене, да създават нови градове, гори, парцели,сгради, магазини, цели светове и игри, както и всичко друго, което пожелаят. Те могат да развихрят фантазията си и да създадат не само копие на реалния свят, но и да изградят един напълно измислен и приказен вариант и да се вживеят в него и в своята роля – примерно, Света на Диска и легендарния град Анкх-Морпорк.

За да е възможно това, Linden Labs са предоставили скриптов език и възможност за създаване на обекти. Всеки в играта може да строи и да създава свои обекти, като за това е нужно само да познава софтуер за графична обработка (примерно - Photoshop) и да научи скриптовия език, който ще му позволи да раздвижи обекта.

Например, ако създаде нова прическа, скриптовият език ще му позволи да й добави характеристики, като например да се вее реалистично на вятъра, а не да стои неподвижно като шапка. Благодарение на този така далновиден ход, виртуалният свят за своята четиригодишна история е успял с помощта на усилията на хиляди потребители да се превърне в едно наистина красиво място, осеяно с градове, села, красиви и разнообразни сгради, цели селища, изградени по подобие на Древния Рим или Гърция, та дори и първобитни или средновековни села.

Някои от местата се отличават със своята красота. Например в Apollo ще можете да видите невероятно красивите постижения на цяла армия от графични дизайнери, на които явно някой е платил, за да направят райско романтично място, където дори всяко листенце по дърветата трепти от вятъра. Място, където можете с часове да седите на пейка в беседка и да се наслаждавате на залеза, докато около вас се носи песента на щурците, прелитат пойни птички и се чува грохотът на близкия водопад.

Свободата в Second Life обаче не свършва дотук. Създадени са множество региони и симулации (SIM), в които всеки, който пожелае, може да се въплъти в някаква роля и да играе. В някои от SIM-овете да можете да видите робовладелци и истински роби (хора, които доброволно робуват на други, въплътили се в своята роля в даденото общество). В други симове пък можете да играете в истински екшън или в уестърн, да спасите човечеството от нашествието на мутантите или пък просто да поиграете на гоненица.

Не очаквайте сюжет, тъй като такъв тук просто няма. Каквото правите в живота, можете да го правите и тук, с тази разлика, че в Second Life имате възможност да правите и неща, които в реалния живот не сте имали възможност да преживеете.

Главното, което може да правите в този виртуален свят, е да комуникирате с другите участници в играта, да си намерите нови приятели (защо не - и реални?), да се разхождате с компания или сам из различни острови и региони, да играете на игри (например боулинг, стрелба с лък, шахмат, война), да спортувате като карате сърф, делтапланер, джет или волейбол, да се превъплътите в герой от приказка, да пазарувате или пък просто да скучаете. Всичко зависи от вас, вашето настроение, комуникативност и въображение.

Колкото и странно да звучи, Second Life има реална и действаща икономика. Тя се основава на основната „местна“ валута, наречена LindenDollars (L$), която се обменя срещу реални пари. За един истински американски долар можете да купите 185 линдена, а 185 линдена може да обмените за 0,66 истински долара. Разбира се, това е тарифата към деня на написването на тази статия – както във всяка една икономика, и тук има инфлация и дефлация. Не е необходимо да имате някакви пари, за да играете в SL. А в случай че ви се прииска да си купите нещо, винаги имате възможност да спечелите линдени, като станете пазач, танцувате на специални места или се хванете на някаква друга работа. Това обаче е неблагодарен труд, който не оправдава разходите за ток, трафик и най-вече - загубено време, които бихте направили.

Въпросът стои много по-различно, ако сте програмист или дизайнер и продавате създадени от вас предмети, анимации, скриптове и други. Много хора дори са превърнали SL в източник на приходи, а някои дори в основен източник на средства за реалния живот, като това важи най-вече за програмистите, които получават поръчки за създаването на нови обекти (например - воден джет) от собственици на острови.

Често за да бъдат забелязани, програмистите създават нещо интересно и го предоставят безплатно на другите обитатели. Така печелят и те, защото намират клиенти за допълнителни поръчки, но същевременно печелят и потребителите, които ползват техните творения безплатно.

В Second Life може да се комуникира с останалите хора чрез текстов чат. В най-скоро време ще се появи официално версия на клиентската програма, която ще поддържа и гласов разговор. В момента има First Look версия, която може да се свали от сайта на Linden Labs и да бъде изпробвана.

Качеството на гласовата комуникация е на много добро ниво, което донякъде напомня това на Skype, но както при повечето конферентни връзки, и тук често се долавя дразнещо ехо. Засега гласово може да се разговаря само на определени Voice Enabled терени във виртуалния свят на SL, но на по-късен етап такива терени ще се увеличават.

Second Life е 3D виртуален свят, създаден от своите обитатели. Разработен е от Linden Research, Inc, като програма, която трябва да свалите и да инсталирате на вашия компютър, която ще ви позволи да си взаимодействате с останалите участници.

Всеки един от тях, наречен гражданин, си избира потребителско име и превъплъщение (аватар). Те, както и вие, сами избирате как да изглеждате. Може да се приеме, че Second Life е усъвършенствана социална мрежа. Гражданите на този свят могат да изследват всичко, което е около тях, да се срещат и запознават с останалите, да се сприятеляват, да участват в индивидуални или групови мероприятия, да създават и търгуват с виртуални вещи (виртуална собственост) и услуги помежду си.

Създаването на виртуалния свят е вдъхновено от романа на Нийл Стивънсън "Лавина" (Snow Crash), който представя света в не много красиви краски. В този роман се появява и понятието Метавселена, която е и основната цел, която Linden Lab си поставя. Метавселената е виртуален свят, определен от потребителите, в който те ще могат да си взаимодействат, играят, да правят бизнес или с една дума, да общуват. Паричната единица в Second Life е Linden Dollar, който може да бъде разменян срещу щатски долари, само в сферата на играта, разбира се.

В последно време се появяват спорове доколко Second Life е само компютърна игра или - и нещо повече. Няма точки, резултати, победители или победени, нива, крайна стратегия или каквито и да били елементи, които са присъщи за една типична компютърна игра. Все пак донякъде може да се причисли към игра от много ниско ниво, защото представлява структурирана виртуална среда, където потребителите предприемат определени действия с цел забавление.

Основното предимство на Second Life (Втори живот) е това, че имате възможност да се превъплътите в човека, който винаги сте искали да бъдете - не само като външен вид, но - и като начин на живот. Няма упътвания, които трябва да следвате. Броят на регистрираните потребители расте с всеки месец. Освен това все повече и повече компании от реалния живот навлизат в играта. Те предоставят своите стоки и услуги в този свят.

Може да се заключи, че виртуалната реалност предлага много възможности за рекламиране в Интернет по един много нестандартен начин. Например, британската брандинг фирма Rivers Run Red работи с модни ателиета от реалния свят и медийни компании във виртуалния свят, където техните модели могат да бъдат разгледани от техните колеги в цял свят без проблем. В Second Life може да откриете и Wal-Mart Stores (WMT), American Express (AXP ), Intel (INTC ), Sun, Adidas, Reuters и още над 200 други фирми. Защо сред тях да не се нареди и вашата?

От няколко месеца съществува и българска общност в Second Life, която по последни данни е събрала над 300 българи от цял свят. За да стигнете до нея, е необходимо да влезете в търсачката на SL и да напишете Bulgaria. На българския парцел ще откриете страноприемница, люлки, цветни градини и дори - огромен плувен басейн с водна пързалка. До басейна се намира бар с дискотека, като на дансинга можете да танцувате както самостоятелно, така - и по двойки. Създател на общността е потребител с псевдоним Atanas Burton, който е създал и сайт с новини от българската общност, както и инструкции за нови потребители. Той може да се намери на адрес http://www.vtorizhivot.com и там ще откриете и кратки съвети за това как можете да програмирате в SL, да създавате собствени дрехи и аксесоари, как да боравите с обекти и дори - как да спечелите пари.

Българската общност постоянно стартира различни инициативи, като една от тях е поставянето на лентичките „Не сте сами“, където е обяснено и за чужденци каква е трагедията на българските медицински сестри и палестинския доктор.

Паралелно с протестите против застрояването на Странджа, се провеждаха шествия в българската земя в подкрепа на природозащитниците. Един от жителите, носещ името Maniac Ochoche, дори се върза за дърво, по примера на активистите на Greenpeace. Разбира се, постоянно се организират и забавни игри, като турнир по боулинг, танцувални забави и празнувания на рождени дни.

Засега заради технически ограничения повечето българи пишат в лични съобщения и публичен чат на латиница, но има инициатива за преминаване към кирилица, която среща голяма подкрепа. Под Windows XP клиентът за Second Life има проблем с кирилицата, който един от резидентите на общността е успял да реши посредством подмяна на шрифтове. Указания за кирилизация на клиента ще намерите на специална табела в българската земя.

Българите във виртуалния свят Second Life промениха външния вид на построения преди известно време търговски център. Новият облик на центъра е в духа на Възрожденска България с рекреативна зона в средата, в която са разположени механа и дискотека. Проектът бе реализиран за един месец от сформираната в края на миналата година група България. За да реализират проекта, земевладелците на групата - Атанас Бъртън и Нели Ричез, са продали два терена в региона Копърфийлд, където е разположена територията на групата. Построеният търговски център е в съседния регион Taravista и се простира на 9 декара място. Магазините в центъра ще се отдават под наем. Предимство ще имат български производители и търговци, които искат да се възползват от възможностите на виртуалния свят и да поекспериментират в него.

Авторът на идеята прогнозира, че при оптимална реализация на даваната под наем площ приходите ще са достатъчни за изплащане на наема на земята и ще остават пари за други проекти на групата. Заедно с това центърът ще създаде работни места и ще бъде информационен пункт за новодошлите българи в Second Life.

Преди известно време групата изпрати писмо до Министерството на външните работи с предложение за откриване на виртуално посолство, по примера на Швеция, но до момента отговор не е получен. Досега официалните власти нито са коментирали предложението в пресата, нито са отговорили на е-мейла.

Българската група в Second Life е създадена от Нели Ричез, или Нели Димитрова, 24-годишна програмистка от Бургас. Записването в групата е безплатно и всеки, който желае, може да се запише. По-старите членове на групата са готови да помогнат на новодошлите. На тяхно разположение е колекция от безплатни аксесоари за външността на аватарите, дрехи, полезни предмети, скриптове и още много полезни неща, които да направят началото на всеки новодошъл по-леко. На територията на групата има специално място, където всеки може да се учи на триизмерно моделиране, да създава и да променя обекти.

До момента във виртуалния свят е отворен един моден бутик, управляван от българската дизайнерка Никол, живееща във Франция, и една виртуална редакция - безплатното списание Scena отвори представителство в Second Life, което се намира на първия етаж в бизнес сградата на земята на групата. Друга българска дизайнерка - Лилабейб, също има магазин за очи с марката Go Diva Style.

Second Life е едно от най-необикновените неща, създавани в Интернет. На пръв поглед Second Life, както го наричат „жителите“ му, прилича много на компютърна игра.

Триизмерен пейзаж, в който Вие управлявате свой собствен персонаж – превъплъщение (аватар). Разликата е, че тук няма дракони, с които да се биете и точки, които да събирате, за да подобрите предишния си рекорд.

В интерес на истината въобще не е ясно какво точно трябва да правите, по принцип. Повечето жители се отдават на най-първостепенните дейности в реалния живот. Запознават се с хора, пазаруват, играят покер, а някои дори правят секс. Едно нещо обаче прави виртуалния Second Life по-специфичен и интересен. Това са сградите. Всеки може да направи всичко, което иска от малка къщурка - до небостъргач.

Основните строителни материали се наричат prims, което е съкратено от primitives (първичен). Това са геометрични триизмерни елементи като кубове, сфери, конуси. Те могат да бъдат наложени в определени шаблони, а после разтягани, позиционирани, оразмерени и променени на всичко, което човек може да си представи. За разлика от истинския свят тук няма гравитация, с която трябва да се съобразяваш, няма хълмове, които да изравняваш, и няма надзираващ контрол, който да съблюдаваш. Това е истински рай за всеки архитект. Първото нещо, което прави впечатление е, че няма нужда от улици, пътища, магистрали или пътни знаци. Това е така, защото просто може да се телепортираш до мястото, до което искаш да отидеш.

Поради факта, че земята в Second Life се продава парче по парче, повечето терени са случайни кръпки, които нямат връзки и съвпадения помежду си. Това прави възможно да се пренареди цялото място, без особени последици. Сърфирайки наоколо, може да видите средновековни замъци, дървени вилички, хотели в стил Лас Вегас.

Докато се разхождате, е малко вероятно да срещнете някого по пътя си. Причината за това е, че въпреки че има над 11 милиона жители, в града обикновено по всяко време има не повече от 50 хиляди. Ако не отидете на някое популярно място, където се събират останалите, почти сигурно е, че ще се почувствате като хора, отишли на курорт извън сезона или пък - като посетители на призрачен град.

Единствените места, където има някакъв архитектурен стил и правила, са тези, направени от дизайнери на жилища като Айлин Грийф, известна като Анши Чънг в играта. Тя е и първият милионер в истински долари в града.

Построената от нея империя Dreamland се управлява от екип от около 20 души в Китай. Те превръщат построените хаотично сгради в подредени в определена концепция общини. Например, има средиземноморска община с класически за стила замъци, които могат да бъдат наемани или продавани. Също така, има организирани общности от японско или корейско говорящи. Човек може всичко. Можеш да си купиш пиратска къща в пиратския свят или апартамент в еквивалента на Световния търговски център в Ню Йорк. Не всички харесват монопола на Анши Чънг в Second Life, но в момента реалностите са такива, че тя е една от най-добрите.

В търсене на нещо много по-значимо ще попаднете на Архитектурен остров, създаден от архитект, който е такъв и в реалния живот. Истинското му име е Джон Брушуд, а в Second Life е известен като Кийстоун Бушърд. Първото нещо, което грабва погледа, е вила със стъклени стени на брега. Тя е точно копие на къщата на Майс ван дер Рохс Farnsworth House, която се води за храм на модерната архитектура. Във вилата е широко, удобно и изпипано до последния детайл. Оригиналът на къщата се намира в Илинойс, а виртуалната е собственост на Дизайнер Дингсън, аватара на Лестър Кларк. Той е графичен мениджър в британското архитектурно студио PRP.

За него Second Life е много полезен от професионална гледна точка. „Възможността да покажеш по такъв интерактивен начин това, което искаш да построиш на всекиго по света, е много силен стимул за всеки архитект“, категоричен е Кларк. Кларк не е построил къщата от нищото. Той я е купил за 30 000 Linden dollars, (което се равнява на около 60 британски лири) от истински магазин, наречен Maximum Minimum. Този магазин е специализиран в модерен дизайн и негов собственик е Максимилиан Милоц, благодарение на когото съм поканен на чат в шоурума на къщата. Милоц изглежда на голям приятелски настроен викинг. Той ми обясни, че е норвежец и в истинския живот също е дизайнер. От миналия ноември прекарва цялото си време в творене и продаване на сътвореното от него в Second Life.

Има ограничение на елементите, които могат да се използват на едно парче земя в Second Life. Ако това ограничение не се спазва, сървърът на Second Life блокира. Farnsworth House има около 800 елемента, включително - и мебелите. Това означава, че ти трябват 400 кв. метра земя. Най-великолепната къща на Second Life - the Bartlett House - съдържа 3 700 елемента и се намира на частния остров на Милоц. Самият той е направил само мебелите й, а къщата е проектирана от Скоуп Клийвър.

Хората от Second Life започват да мислят извън реалния свят. В Second Life е възможно да управляваш пространството, да строиш сгради от странни геометрични елементи, които няма нужда да се подчиняват на физическите закони. Можеш да създаваш всякакви илюзии и научно- фантастични концепции. Според мнозина архитекти Second Life e най-голямото място, където човек може да види всякакви причудливи и необичайни форми, плод на човешкото въображение. Къде другаде можеш да видиш гигантски зелени пръстени, населени с розови фламинго или стълбища, водещи до небесата.

А най-интересното в Second Life e разнообразието на образите. Градът е уникална възможност да представиш способностите на твоето въображение. Second Life свободно и хаотично гради нов тип архитектура. Може би в бъдещето господарите на Second Life ще решат да въведат ред в сегашния виртуален хаос. Може би те ще построят улици, домове, гигантски булеварди. Може би в крайна сметка, Second Life ще заприлича на нашия роден град или пък - обратно – той ще бъде прекроен във вид, който дори сега не можем и да си представим. Това е свят в своето ранно детство, за който не съществуват никакви пречки. Той е полезен, непредвидим и безспорно предоставящ безброй възможности, които превъзхождат истинския свят.

Учените от Университетския колеж в Лондон ще използват популярния виртуален свят на играта Second Life за социален експеримент. В проучването те ще наблюдават реакциите на потребителите, които се оприличават с персонажа, който контролират в играта. По време на експеримента ще бъде дадена задача участниците да общуват помежду си чрез предвидения в играта чат. След това изследователите ще анализират записите от чата и ще отчетат по какъв начин и доколко човекът се деперсонализира и модифицира, поставен в условията на виртуалния свят.

Друг експеримент показа, че повечето от играчите променят своя персонаж, ако ботът се приближи на около 1 м от него. Освен това учен от Станфордския университет неотдавна направи изследване отново със Second Life, според което мъжете много по-активно бранят личното си пространство, отколкото - жените. Тази тенденция се оказва съотносима и с реалния живот.

В момента съществуват много други виртуални светове като Active Worlds, There, Entropia Universe, Dotsoul, Red Light Center и Kaneva. Вероятно бъдещето на Интернет е в опитите да се създадат web базирани технологии за виртуална реалност (наследници на VRML), които да направят собствениците на сайтове - «виртуални острови» напълно автономни от доставчиците."
Аватар
 
Мнения: 138


Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта
cron